Filipstads kommun startsida
Denna funktion använder "Google Översätt" för att maskinöversätta sidan. Filipstads kommun ansvarar inte för korrektheten i översättningen.
Filipstads logotyp

Annika Alfredsson blir ny personalchef 1 maj

Efter 2,5 år som personalsekreterare tar Annika Alfredsson över rollen som personalchef efter Helena Strandberg.
-Det känns jätteroligt att ha fått förtroendet att fortsätta med personalfrågor i kommunen, säger hon.

Annika Alfredsson har varit en del av personalenheten på Filipstads kommun sedan 2013. 1 maj 2016 tar hon över som personalchef då Helena Strandberg slutar. I det arbetet kommer hon att jobba vidare med personalfrågor och att ge personalstöd för att få kommunens medarbetare och chefer att trivas.

- Jag har jobbat som personalsekreterare i kommunen i 2,5 år och mött så många som gör ett fantastiskt jobb. Jag vill att personalenheten ska vara en god stödfunktion för verksamheterna, säger Annika Alfredsson.

På personalenheten handlar arbetet om att stötta chefer i personalärenden och jobba med löneöversyn, kompetensförsörjning, arbetsrättsliga frågor och lokala avtal.

- Jag vill hela tiden utveckla och effektivisera processer. Min drömbild är att det ska vara lätt, tydligt och positivt. Det ska finnas en positiv anda i alla kontakter med personalenheten och det ska vara tydligt och lättförståeligt, och man ska få hjälp av informationsmaterial och intranätet, säger hon.

En viktig del är att göra Filipstads kommun till en attraktiv arbetsgivare.

- I mitt nuvarande arbete har jag sett verksamheterna på nära håll. Jag har fått förmånen att träffa mycket duktigt folk, vilket stärker bilden av att vi är en attraktiv arbetsgivare. Jag vill stärka varumärket Filipstads kommun och att vi får ut allt det positiva och visar att det finns många som brinner för sitt jobb.

Annika lyfter upp FFA, kommunens främjande friskvårdsarbete, som en värdefull förmån som är viktig att utveckla och förmedla. Att arbeta för jämställdhet och mångfald är andra centrala frågor.

- Där ser jag att vi kan jobba aktivt och tillvarata kompetenser som kommer till kommunen.

Annika har cirka 17 års erfarenhet från chefsarbete och huvudsakligen har hon arbetat med kompetensförsörjning och utbildning.

- Innan jag kom hit jobbade jag bland annat som rekryteringskonsult och konsultchef. Jag har också varit platschef och jobbat med IT-utbildningar. Jag har hållit många utbildningar och det gör att jag har lätt för att prata inför folk, att hålla ihop det och vara pedagogisk.

Om Annika: 51 år, bor i Karlstad, är gift och har två söner på 18 och 23 år. På fritiden går hon på roliga pass på Friskis & Svettis och på sommaren åker hon gärna ut och seglar med familjen.

2016-04-21

Senast uppdaterad: 2016-04-21