Filipstads kommun startsida
Denna funktion använder "Google Översätt" för att maskinöversätta sidan. Filipstads kommun ansvarar inte för korrektheten i översättningen.
Filipstads logotyp

Filipstadsbostäder satsar på trygghet och integration för sina hyresgäster

Anna Andersson och Abdiwahab Ahmed Mustafa

Fyra månader har gått sedan Anna Andersson blev trygghetsvärd för Filipstadsbostäder – ett uppdrag som handlar om att skapa en trygg och trivsam boendemiljö för hyresgästerna.

Trygghetsvärd är en ny tjänst i Filipstads kommun som handlar om att ge service till Filipstadsbostäders alla hyresgäster - att se deras behov och förebygga otrygghetskänslor och utanförskap. Det kan innebära hembesök, boendeanpassning och att utveckla allmänna utrymmen, som källarförråd, tvättstugor, entréer och soprum.

Anna Andersson började arbeta som trygghetsvärd den 1 februari 2016. Närmast innan nyanställningen arbetade hon på Filipstadsbostäders kundtjänst. Nu sker arbetet mer ute på områdena.

-Det blir att möta upp hyresgäster gällande frågor, funderingar, klagomål och önskemål. Nu finns möjligheten att lyssna lite extra, ge lite extra tid, säger Anna.

Arbetet innehåller även fastighetsstädning och till sin hjälp har hon stöd från en integrationsvärd och medarbetare från AIE, Arbetsmarknads- och integrationsenheten. Gruppens breda kompetens gör att de kan upptäcka de boendes olika behov och minska segregation, missförstånd och kommunikationsproblem.

De äldre hyresgästerna i Filipstadsbostäder bestånd kommer framöver att aktiveras i ett projekt som startar på Sparbanksgatan. Där kommer en lokal att användas för att motverka att människor sitter ensamma och inaktiva i sina boenden. Istället ska de få känna samhörighet med grannar och erbjudas personliga möten med trygghetsvärden. Genom information, aktiviteter och personliga möten hoppas man kunna uppmuntra till social samvaro, vi-känsla, ett positivt åldrande, samt ökad livskvalitet för människor med ohälsa.

Något annat som planeras är en ”Boskola” för alla som skriver kontrakt eller helt enkelt önskar extra stöttning i sitt boende.

Utvecklingsmöjligheterna är många och Anna beskriver sin nya roll lite som spindeln i nätet, där mycket handlar om att knyta kontakter.

-Jag kommer få arbeta med väldigt många människor; Filipstadsbostäders kundtjänst, fastighetsskötare, målare, AIE, PRO, gata-park, renhållningsenheten och externa företag och kunder. Det är många saker vi vill göra och hur det går får vi utvärdera om ett år eller så. Det gäller att vara flexibel och påhittig, säger hon.

De första månaderna beskriver Anna som fantastiskt roliga, utmanade och utvecklande.

-Inlärningskurvan har varit brant och kommer förhoppningsvis fortsätta vara det, då jag verkligen tycker om nya utmaningar. Det är många bollar i luften och möten med många människor och miljöer. Det är det roligaste jag någonsin gjort, säger en glad Anna Andersson.

2016-06-13

Senast uppdaterad: 2016-06-13