Filipstads kommun startsida

Publicerat:

Vi är Humlan – en anpassad avdelning på förskolan Lyckebo!

Rum med barnanpassade möbler och lekutrustning.

På nedersta våningen i förskolan Lyckebo i Filipstad finns den anpassade avdelningen Humlan.

En vanlig förskola med anpassningar

Humlan är som en helt vanlig förskola, men ändå inte. Här går barn med NPF, neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, som ADHD och autism.

Mia, Annelie, Ulrika och Lize som jobbar på Humlan berättar:

- Som på alla förskolor har vi fruktstund, sjunger sånger, firar jul, påsk och barnens födelsedagar - det är precis som vanligt. Nu på fredag ska vi baka pepparkakor!

Barnen på Humlan har olika funktionsvariationer och det är därför viktigt att verksamheten är anpassad utifrån varje barns förmåga, behov och dagsform.

- Alla barn passar inte i en stor grupp och mår inte bra i förskolan. Barnen som har ett visst behov kan tillgodoses här på den anpassade avdelningen.

- Alla känner nog inte till att den här avdelningen finns i Filipstad. ”Varför visste vi inte om det här tidigare?”, säger föräldrarna. Det är en ynnest att få ha sitt barn på Humlan.

Lokaler inne och ute

Humlan är en avdelning inne på första våningen på förskolan Lyckebo i centrala Filipstad. Avdelningarna Fjärilen, Myran och Trollsländan håller till på ovanvåningarna.

- Vi har även en egen utegård och vi är ute varje förmiddag, i ur och skur.

Snötäckt utegård med ett vitt hus med humlor på.

Inne på avdelningen Humlan finns flera rymliga lokaler. Det finns en hörna för samling och sång, rum för lugn och ro, lekrum, gympasal, matsal och bibliotek.

I samlingshörnan har alla barn sin fåtölj och egna plats att sitta på, vilket blir inramat och tryggt.

Små vita fåtöljer och leksaker runt om.

På Humlan finns ett sinnesrum för lugn och ro. Här finns speglar, ljus, kuddar och bubbelrör som ändrar färg.

- Det kan vara skönt att få vara ifred en stund. Det kan vara jobbigt för barnen att vara nära andra, berättar personalen.

Spegel, hörna med kuddar och lysande rör.

I djungelrummet får man vara ifred om man vill. Här kan man också röra på sig. Det finns bollar, siffror och ärtpåsar, och här får man klättra. Hoppmadrassen är kul att hoppa på.

Stol, leksaker, hoppmadrass och ljus i taket.

Har man mycket spring är det underbart att få springa av sig i gympasalen.

- Vi har även haft halloweendisco här. När det passar gör vi saker tillsammans för att träna på det sociala samspelet.

Gymnastikredskap, bollar och mattor i en stor sal.

Tydlighet och att ge tid

Några saker som är viktiga på Humlan är tydlighet, lugn och att ge barnen tid.

- Vi har inte mycket regler, men det vi har håller vi på. Vi har tydliga gränser och ingen stress, det får ta sin tid. Vi frågar oss: Vad klarar barnen av idag? Orkar vi ha samling idag? De kan vara känsliga för höga ljud och någon kan behöva gå undan. Då tar vi undan det barnet. Vi som personal får vara lyhörda, flexibla och anpassningsbara. Vi gör på vårt sätt.

Humlan har en matsal och här har barnen bestämda platser. Personalen går runt och sitter hos alla.

- Här finns inget som distraherar, bara några bokstäver i taket men det funkar bra. Det ska inte finnas något annat som lockar medan vi äter, det kan vara en process att sitta still. Vi har inte bråttom, vi har tiden. Här kan vi också sitta och måla ibland.

Ett bord med stolar och hängande bokstäver i taket.

Trygga miljöer

På Humlan får barnen en tydlig struktur i en trygg miljö fram till förskoleklass. Varje barn har ett personligt dagsschema och dagarna ska i högsta möjliga mån se likadana ut.

- Det skapar trygghet att det är samma och man vet vad som kommer hända under dagen, berättar personalen.

Bilder som hjälpmedel

På Humlan används ofta bilder som ett hjälpmedel. Kommunikation med barnen och att visa med bilder eller tecken är något som personalen jobbar mycket med.

- Alla barn har rätt att förmedla sig till sin omgivning. Det är ett jättehjälpmedel att kunna göra ett tecken, till exempel ”Jag vill ha vatten”. Det är fascinerande att se hur de tar till sig, lär sig och visar vad de vill ha. Vi tränar hela tiden på tecken som är aktuella, nu är det till exempel ’vantar’.

Affisch med bild på händer och vantar.

Alla vårdnadshavare får också bilder att ta med hem, som ’åka bil’ och ’borsta tänderna’.

- Det är viktigt att göra lika hemma och på förskolan. Det är A och O för oss att ha en bra relation till föräldrar och vårdnadshavare.

Träning ger utveckling

Alla aktiviteter och övningsuppgifter på Humlan anpassas så att barnen får möjlighet att lyckas och göra positiva erfarenheter.

På barnens träningsstund utmanas de till exempel genom ett koncept med tre lådor. I låda 1 finns något som barnet kan bra. Låda 2 är lite mer utmanande. I låda 3 finns någonting roligt, kanske en bok som låter, det är en av favoriterna. Tanken med detta är att koppla ihop, förstå sammanhang och hitta styrkan hos varje barn.

- Vi skriver hur det går varje gång när vi tränar. Har vi till exempel ett pussel med fyra bitar, så kanske det blir ett med sex bitar nästa gång. Det kanske också väcker intresse för att ta sig ett pussel ute i verksamheten. Det är så roligt att se glädjen i barnen när de fixar det och när de jobbat klart.

På Lyckebo finns också ett bibliotek en våning upp.

- Barnen tycker om böcker och det är gött att vara här. Man kan också låna med sig en bok ner sen.

Vita bokhyllor och en röd matta med en nyckelpiga på.

Hög personaltäthet

På Humlan är det få barn i gruppen och hög personaltäthet. Just nu går det fem barn på avdelningen. Mia, Annelie, Ulrika och Lize som arbetar på Humlan idag var också med från början när avdelningen startades för 2,5 år sedan.

- I augusti 2022 startade vi upp och vi är så tacksamma över det. Vi behöver finnas för barnen. Det är ändå ganska unikt med sådana här avdelningar, det finns inte överallt i Sverige.

De fyra anställda är tillsammans med barngruppen hela dagen och kan styra väldigt fritt.

- Vi är här när barnen är här. Möten har vi innan eller efter. Vi tar aldrig in vikarier, skulle det behövas en vikarie så har vi en person från ovanvåningen som kommer hit. Vi har också lika mycket kontakt med varje barn. Vi vill att barnen ska ha lika mycket kontakt med oss alla och då kan också vårdnadshavarna prata med vem de vill av oss.

Ett givande arbete

Mia, Annelie, Ulrika och Lize är en arbetsgrupp som har kommit varandra mycket nära. De har samma tänk och om de kör fast så tar de upp det direkt och provar olika saker för att lösa det direkt.

- Vi har ett fantastiskt arbete, utmanande men så givande! Vi är en liten grupp med bra personal som brinner för samma saker och det är barnen. Vi har en trygghet med varandra vi fyra – vi är Humlan!

Skylt med en humla, en myra och text Förskolan Lyckebo