Dispenser i hämtning av kommunalt rest- och matavfall

Avfallskärlen töms vanligtvis var fjortonde dag. Ansökan om ändrat hämtningsintervall, tillfälligt uppehåll och delning av kärl kan göras via våra blanketter/e-tjänster.
Förlängt hämtningsintervall och kompost
Tömningsintervallet är normalt var 14:e dag. Om du har en varmkompost till matavfall kan du ansökan om månadshämtning av restavfallet. Inget matavfall ska får då läggas i det bruna avfallskärlet. För att få månadstömning skickar du in en ansökan till Miljö- och stadsarkitektkontoret. Du kan även ha kompost och tömning av restavfall var 14:e dag. Det ska också anmälas till Miljö- och stadsarkitektkontoret. Miljö- och stadsarkitektkontoret tar ut en avgift för handläggning av ansökan. (Blankett "Kompostering och ändrat sophämtningsintervall Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.").
Uppehåll
Om fastigheten inte nyttjas under en sammanhängande period på minst fyra månader kan uppehåll medges. Detta ska anmälas till Filipstads kommun, Kundservice, minst två veckor före den avsedda uppehållsperioden. De som har uppehåll i hämtning betalar ingen hämtningsavgift men grundavgift kvarstår att betala. Vid beviljat uppehåll får avfallskärl ej nyttjas/riskera nyttjas varvid avfallskärl ska ställas undan av fastighetsägare. (Blankett "Ansökan tillfälligt upphåll av hämtning hushållsavfalluppehåll sophämtning Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.")
Gemensamma kärl
Grannar kan dela avfallskärl efter beviljad ansökan. Ni delar då på hämtningsavgiften och kärlen placeras vid en av fastigheterna. (Blankett "Ansökan delning av sopkärl") Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Kundtjänst - VA/Renhållning
Telefonnummer:
0590‑613 77
E-post:
Öppettider:
Måndag, onsdag, fredag 08.00-09.30 och 10.00-11.30