Filipstads kommun startsida

Digitala vattenmätare

Smarta vattenmätare

Under åren 2025–2026 kommer en del vattenmätare i Filipstads kommun att bytas ut till nya smarta vattenmätare. Dessa vattenmätare avläses automatiskt, vilket betyder att du som kund hos oss inte längre kommer behöva rapportera in din mätarställning när du fått en smart mätare installerad. Dessutom följer många ytterligare fördelar med den smarta vattenmätaren.

Under sommaren 2025 kommer ett begränsat antal vattenmätare i Nykroppa att bytas för att testa arbetsflödena. Tidsplanen kan komma att revideras allt efter som att projektet fortskrider.

Om du fortfarande har en mekanisk vattenmätare behöver du fortsatt rapportera in din mätarställning en gång per år.

Utbyte till smarta vattenmätare

De kommande åren kommer vi att byta ut alla mekaniska vattenmätare till nya smarta vattenmätare. Du kommer att få ett informationsmeddelande i god tid innan mätarbyte, följt av en tidsbokning ungefär 1–2 veckor innan vi kommer till dig.

För att det ska vara möjlig att byta din vattenmätare behöver du ha en godkänd vattenmätarplats, läs mer om hur den ska se ut under vattenmätarens placering på startsidan för vattenmätare (länken öppnas i samma fönster) Länk till annan webbplats.

Datum och tid för byte passar inte mig, hur gör jag?

Aviseringsbrevet med tidsbokning skickas ut av oss. All ombokning av mätarbytestid sker via vår tekniker. Kontaktuppgifter till underleverantör meddelas i aviseringsbrevet.

Varför byter Filipstads kommun till smarta vattenmätare?

Införandet av smarta vattenmätare är en viktig investering för Filipstads kommun. Att satsa på innovativa och smarta lösningar är en nyckel för att säkerställa en hållbar och säker dricksvattenanvändning.

Den smarta vattenmätaren lyssnar efter akustiska ljud i ledningarna och rapporterar avvikande ljudmönster vilket sedan visualiseras i ett system som ger oss information om var läckaget finns. De avvikande ljuden uppkommer när vatten trycks ut genom en spricka eller ett hål i ledningen.

Vattenmätarna ger oss större möjlighet att få kontroll över vattendistributionen i ledningsnätet dygnet runt och förutsättningar att arbeta effektivt i den dagliga driften och proaktivt i vårt förnyelsearbete. Att hitta läckor i realtid gör att vårt viktigaste livsmedel inte går förlorat, samtidigt som de ger oss en minskad energi- och produktionskostnad.

Dessutom kommer vi att kunna upptäcka avvikande förbrukningar hos våra kunder (ex. läckande toaletter eller droppande kranar) som i förlängningen kommer att leda till att vi kan erbjuda en bättre service samtidigt som vi kan hjälpa dem att hålla nere sina kostnader.

Om den smarta vattenmätaren

Vattenmätaren ingår i ditt VA-abonnemang och utgör ingen extra kostnad för dig som kund.

Det finns många fördelar med den smarta vattenmätaren. Till att börja med behöver du som kund inte längre skicka in din mätarställning till oss, utan information från vattenmätarna hämtas in regelbundet. Eftersom den nya vattenmätaren läses av mycket oftare än den tidigare mekaniska vattenmätaren kommer du vid varje faktura att få en rörlig kostnad som överensstämmer bättre med din förbrukning.

Ytterligare en fördel är att vattenmätaren kan upptäcka vattenläckage i din bostad. De mätvärden som samlas in från din vattenmätare analyseras i våra program som kan upptäcka avvikande förbrukningar vilket kan tyda på en vattenläcka. Vattenmätaren känner även av temperaturen i rummet och skickar en varning till våra system om temperaturen är för låg.

I framtiden är Filipstads kommuns ambition att du som kund ska få information direkt när en mätare indikerar på läckage eller när mätaren håller på att frysa. Innan funktionen är implementerad behöver du som kund fortsatt ha koll på vattenmätaren och dess förbrukning. Om du upptäcker en avvikande förbrukning kan du följa våra råd under punkten nedan, misstänker du läckage?, för att själv lokalisera läckan.

Misstänker du läckage?

Om du misstänker att du har ett vattenläckage i din fastighet kan du läsa mer nedan om hur du kan lokalisera läckaget på egen hand.

Håll koll på din vattenmätare!

På den smarta vattenmätarens display kan du se det momentana vattenflödet i liter/timme. När vattenåtgången ökar utan synbar anledning kan orsaken vara ett läckage. De vanligaste orsakerna är rinnande toaletter, droppande kranar, läckande säkerhetsventiler på varmvattenberedare eller värmepumpar. Små läckage blir med tiden stora volymer och därför bör dessa åtgärdas omgående. Annars kan det bli onödigt höga kostnader.

Hitta läckaget!

Genom att stänga av olika VA-installationer i din fastighet och kontrollera flödet på vattenmätaren kan du lokalisera var i fastigheten läckan finns. Det momentana flödet ska stå på 0000 l/h när inget vatten förbrukas i fastigheten, se bild nedan.

Behöver du hjälp att åtgärda läckaget kontaktar du en VVS-installatör.

Har du frågor?
Vid frågor kontakta Kim Grip VA/Renhållnings-chef
📞 0702617658
📧 Kim.grip@filipstad.se