Filipstads kommun startsida

OLW:s nya satsning – snacksbutik i Filipstad

Nu är det klart att OLW kommer att öppna en snacksbutik i gamla Leko-huset i Filipstad. Arbetet sker i nära samarbete med Filipstads kommun och invigningen planeras till början av 2021.

– Vi på OLW har alltid drömt om att få öppna en egen snacksbutik. Vi kommer från hjärtat av Värmland där vi producerat våra älskade snacks sedan 1967, så att vi valt att placera butiken i just Filipstad känns både självklart och kul, säger Frida Axelsson, affärsutvecklare på Orkla Confectionery & Snacks, som äger OLW.

– Med alla de tusentals bilresenärer som färdas förbi Filipstad, framförallt vintertid med fjällturismen, finns en god möjlighet att inte bara locka besökare till ett stopp utan även bygga både Filipstads och OLW:s varumärke gentemot fler individer, säger Jonatan Lööf, turismsamordnare Filipstads kommun.

Hela området kommer att rustas upp för nästan 10 miljoner kronor och då är parkeringsytor och utemiljön inräknat. En stor förhoppning är att öppningen ska lyfta centrumhandeln och öka attraktionskraften för Filipstad.

– Kan vi få människor utifrån att stanna i centrum så hoppas vi också att de konsumerar i våra butiker, restauranger och caféer, säger kommunalrådet Åsa Hååkman Felth.

Hon fortsätter:
– Det är viktigt att vi gör den här satsningen, även om vi har det kämpigt ekonomiskt, det bidrar till att öka attraktionskraften i centrum. Vi måste våga gasa även fast vi är i en uppförsbacke.

Inne i OLW-butiken kommer man såklart att sälja OLW:s snacks, rykande färska direkt från snacksfabriken, men man kan även ta del av allt från cheez doodles historia till hur chips produceras i OLW:s fabrik.

– Vi har massa spännande tankar om hur vi gör ett besök hos oss till en upplevelse – men den som väntar på något gott, säger Frida Axelsson.

Fakta om OLW:

OLW har funnits sedan 1967, då företaget startades som en avknoppning från Wasabröd. OLW är idag en del av Orkla Confectionery & Snacks, som ägs av den norska börsnoterade koncernen Orkla.

Orkla är 3 000 medarbetare på 18 platser i Sverige, som arbetar för att bidra till en mer klimartsmart vardag. Orkla står bakom flera av Sveriges mest välkända varumärken, såsom OLW, Göteborgs Kex och Grumme.