Filipstads kommun startsida

Så ser skoldagarna ut när gymnasiet har distansundervisning

Läraren Per-Arne undervisar vid datorn

Sedan 19 mars får elever på gymnasienivå, Komvux eller högre nivåer inte studera i skolan, utan förväntas studera på distans. Här är två berättelser från Spångbergsgymnasiet.

Ett reportage i två delar där kommunens informationsavdelning har intervjuat två lärare och en elev på Spångbergsgymnasiet, vecka 19 2020:

Del 1: En titt in i en klass på Västeräng

Under coronatider ändras många rutiner och El-programmet på Västeräng är inget undantag. Där står lokalerna tomma när elever studerar hemifrån.

På Västeräng, som är en del av Spångbergsgymnasiet i Filipstad, befinner sig en handfull lärare och ett fåtal elever. Eleverna som är på plats utför praktiska moment eller kommer dit för att få extrastöd, vanligtvis en eller två elever samtidigt.

En dag i början av maj

Klockan är 08.20 och Per-Arne Söderstedt välkomnar eleverna till dagens digitala Teams-möte via datorn. En elev frågar om sommarlovet, kommer de bli tvungna att studera då? Per-Arne skojar lite om att det är självklart att de ska plugga data-teknik under sommaren, för det är ju så roligt! Men nej, enligt Skolverket finns det i dagsläget inga planer på att elever ska behöva studera under sommarlovet.

Per-Arne går igenom dagens skoluppgifter och avslutar mötet med att påminna om att lärarna finns tillgängliga för frågor på chatt, samtal eller skärmdelning under hela dagen och att de träffas igen 14.30 på Teams för avrundning.

Nya arbetssätt för att nå kursmålen

Varje dag skriver eleverna loggbok, där de antecknar vad de har gjort under dagen. Det används både som ett sätt för eleverna att reflektera över vad de har gjort och vad de har lärt sig, och för att lärarna ska ha koll på hur eleverna ligger till för att de ska nå kursmålen.

Per-Arne tycker att det har fungerat bra med att arbeta på distans.
— Vi har haft tur, eftersom vi redan hade gjort många svårare, praktiska moment i utbildningen innan coronautbrottet, säger han.

En elev är på skolan idag

Samuel Moberg är den enda eleven som är på plats i klassrummet idag. Han tycker att det är lättare att fokusera i skolan än hemma.
— Hemma är det lätt att bli distraherad, säger han.

Skolledningen har uttryckt tydligt att eleverna ska ha ett schema så långt det går. Lektioner hålls likt det schemat de haft sedan terminsstart, skillnaden är bara att eleverna istället kopplar upp sig på Teams.

Samuel förklarar hur det går till med idrotten.
— Vi får appar av vår lärare. Vi loggade promenader förut och just nu har vi träningsböcker vi fyller i.

Vi ska i mål

Per-Arne berättar om hur lektionerna fungerar med tanke på omständigheterna.
— Det fungerar men det blir inte samma kvalitet som vanliga lektioner, men vi ska i mål. Tänk om det hade varit för 15 år sen. Då vet jag inte riktigt vad vi hade gjort, åkt runt med uppgiftlappar till brevlådorna?

När corona-krisen lugnar ner sig och eleverna kan närvara i salarna kommer det nog att se annorlunda ut, tror Per-Arne.
— Vi använde Teams och de andra verktygen även innan coronakrisen, men jag ser mer möjligheter för eleverna att kunna arbeta hemifrån framöver.

Läraren Tusse undervisar vid datorn

Del 2: Lärare och elever får det att funka tillsammans

På Spångbergsgymnasiet fungerar undervisningen som fjärrundervisning i många ämnen. Det innebär att läraren håller en lektion enligt schemat som vanligt, fast eleverna följer den över Teams.

Tusse Jonsson har arbetat på Spångbergsgymnasiet sedan i höstas och just nu är hon lärare i tyska, svenska, samhällskunskap och etik. Hon arbetade tidigare på Komvux och har därmed viss erfarenhet av distansundervisning, men coronaläget har gjort att det krävs ett nytt tänk för både lärare och elever.
— Min tillvaro är väldigt annorlunda just nu. Jag lär mig jättemycket, det är min häftigaste fortbildning i digital teknik. Med tanke på läget så får vi det att funka, säger hon.

Vi har fått lära oss på kort tid

Det tog en stund innan lärarna och eleverna hittade formerna när beskedet om distansundervisning kom, berättar hon.
— Det blir en utmaning att undervisa i exempelvis matematik och att göra labb-uppgifter i naturvetenskap, men vi har kommit in det, det fungerar. Att vara i samma rum är ju oftast enklare, jag som lärare ser om eleverna ser fundersamma ut. Nu är det inte lika lätt att räcka upp handen och eleverna föredrar att inte prata i datorns högtalare utan använder hellre chatten. Men det funkar bättre och bättre att de hör av sig för frågor.

Tusse tror att många i höst kommer att upptäcka de digitala hjälpmedlen mer än förut.
— Det är något vi har fått lov att lära oss mer om på kort tid och som vi kommer att ta med oss i framtiden. Jag tror att flexibiliteten kommer bli större. Sjukfrånvaron kan bli en annan sak som ändras. Om en elev inte kan komma till skolan, på grund av en förkylning eller ett brutet ben, kan eleven koppla upp sig via Teams.

”Hej” för närvaro

Lektionerna börjar i Teams. Ibland håller läraren föreläsning en längre stund och ibland delas uppgifter ut och läraren kollar av hur det går.
— För att visa sin närvaro skickar eleven ett ”Hej” i chatten, säger Tusse.

Ett oväntat inslag i lektionen

Dagens lektion i samhällskunskap för BF18 och VO18 handlar om media. Lämpligt nog håller kommunledningen en pressträff i Spångbergsgymnasiets korridor just idag och några värmländska medier är på plats. Filipstads tidning, Värmlands Folkblad och SVT Värmland intervjuar kommunchefen och socialchefen om hur kommunen arbetar inom vård och omsorg för att minska smittspridningen av corona. Tusse håller upp sin bärbara dator så att eleverna kan följa vad som händer och det blir en lektion direkt från verkligheten.

Vi gör det här tillsammans

Att ha undervisningen på distans tycker Tusse är annorlunda. Inte lika bra, men i situationen som är hjälps alla åt för att få det att fungera.
— Jag upplever att eleverna anstränger sig för att göra det bästa av det här. Det är nytt för alla och alla har tålamod, vi gör det här tillsammans.