Försäkringar och skadestånd
Här finns information om skadeanmälan. Nedan följer en kort information om kommunens ansvar och hur du gör en anmälan om skada med mera.
Har du råkat ut för en personskada (t ex halkat omkull och brutit armen) eller drabbats av en egendomsskada (till exempel en gren som blåst ner och skadat din bil eller fått översvämning) och Filipstads kommun antingen:
- är fastighetsägare (äger aktuell mark eller byggnad)
- är ansvarig väghållare (svarar för gatans eller gångbanans skötsel)
- är ansvarig för verksamheten (driver till exempel skolverksamheten)
där skadan inträffat och du anser att kommunen har orsakat skadan genom fel eller försummelse, kan du göra en anmälan om detta till kommunen och begära skadestånd. Observera dock att du alltid i första hand bör nyttja egna försäkringar (till exempel fordonsförsäkring, hem- eller olycksfallsförsäkring med mera) innan du riktar ett krav mot kommunen för den uppkomna skadan.
Kommunens ansvar
För att kommunen ska anses vara skadeståndsskyldig krävs som regel att kommunen har orsakat skadan genom fel eller försummelse. Enbart det faktum att en skada inträffar är dock inte tillräckligt i sig för att kommunen skall bli skadeståndsskyldig. Det inträffade kan till exempel anses vara en ren olyckhändelse, som du då får stå för själv, helt eller delvis, beroende på om du har försäkring eller ej. I vissa speciella situationer kan det dock finnas ett strikt skadeståndsansvar för kommunen på grund av lag eller avtal, som då är oberoende av om kommunen varit vårdslös eller ej.
Kvitton
Bifoga gärna kvitton på dina kostnader och utlägg när du skickar in skadeanmälan. Även foton eller en skiss från skadeplatsen kan vara bra att bifoga. Kommunen begär annars in nödvändiga handlingar och uppgifter från dig i samband med utredningen av skadan.
Handläggning och besked
När anmälan kommer in gör sammanställer kommunen skadeståndsanspråken och skickar den till kommunens försäkringsbolag, därefter genomförs en skadeståndsrättslig utredning och bedömning av det inträffade. När utredningen är klar får du besked av kommunens försäkringsbolag om Filipstads kommun är ersättningsskyldig eller inte för det inträffade.
Anmälan
Du kan enkelt göra din anmälan genom att skriva ut blanketten. Den ifyllda blanketten med eventuella bilagor skickar du till:
Filipstads kommun
Kommunledningen
Box 303
682 27 Filipstad
eller kommun@filipstad.se
Patientförsäkring
Om du drabbas av en skada i den kommunala hälso- och sjukvården kan du ha rätt till ekonomisk ersättning enligt patientskadelagen. Det kan handla om skador som uppkommer inom sjukvård inom till exempel särskilt boende, vid skolhälsovård, hemsjukvård eller vid ungdoms- eller alkoholmottagningar.
Information till fastighetsägare vid översvämningsskada
Här får du som fastighetsägare information om vad som gäller kring skadestånd och ersättningar vid en översvämning där Filipstads kommun kan vara skadeståndsskyldig.
Att få översvämning i sin källare innebär stort obehag och en mängd extra arbete. Den ekonomiska ersättningen man eventuellt kan få ut från sitt försäkringsolag eller från Filipstads kommun uppväger aldrig de olägenheter och skador man drabbas av.
Dokumentation och besiktning
Fastighetsägaren bör omgående anmäla skadan till sitt försäkringsbolag som utreder och betalar ersättning enligt gällande försäkring. Dokumentation och besiktningar av omständigheter kring skadan är en viktig del för alla berörda och därför bör alla medverka till att göra dokumentationen så komplett som möjligt.
Skriftlig begäran för anspråk
Om fastighetsägaren har anspråk på ekonomisk ersättning från Filipstads kommun för inträffade skador, till exempel kostnad för självrisk, lämnas en skriftlig begäran till Filipstads kommun. Anspråket bör lämpligen omfatta en beskrivning av händelseförloppet samt varför man anser att kommunen har ansvaret för inträffad skada. För varje inrapporterat anspråk gör kommunen eller kommunens försäkringsbolag en skadeutredning. Avsikten med denna är att ta reda på orsakerna till skadan och att klara ut om fastighetsägaren och Filipstads kommun fullgjort sina respektive skyldigheter att förhindra skadan.
Vem gör vad?
Fastighetsägaren:
- Anmäler skadan till sitt försäkringsbolag.
- Vidtar åtgärder för att minska direkta skador och följdskador.
- Dokumenterar skadorna.
- Gör en felanmälan till kundtjänst, telefon 0590-60 86 44
- Lämnar eventuellt ersättningsanspråk skriftligen till kommunen: Filipstads kommun Kommunledningen Box 303 682 27 Filipstad eller kommun@filipstad.se
Fastighetsägarens försäkringsbolag:
- Utreder och bedömer skadeomfattningen.
- Betalar ersättning enligt gällande försäkring.
Kommunen:
- Vidtar akuta åtgärder för att minimera skadeomfattningen.
- Bekräftar inkomna skadeståndskrav till berörda fastighetsägare.
- Anmäler skadan (i förekommande fall) till sitt försäkringsbolag.
- Besiktigar och dokumenterar skadan och övriga omständigheter.
- Utreder (internt eller via sitt försäkringsbolag) eventuell skadeståndsskyldighet.
- Betalar i förekommande fall, ersättning till den drabbade (kommunen eller dess försäkringsbolag).
Säkerhetssamordnare - Michael Björklund
Telefonnummer:
0590‑611 45
E-post: