Digital fixare och teknikrum på Älvkullen
På Älvkullens äldreboende finns ett visningsrum med digital teknik och smarta vardagsprodukter. Nu är det möjligt att boka tid för att besöka visningsrummet. Du kan också få hembesök av en digital fixare.
Film från visningsrummet
I filmen berättar vi om visningsrummet med digital teknik och smarta vardagsprodukter, samt vad den digitala fixaren kan hjälpa dig med.
Du kan sätta på/slå av undertexter i filmen genom att klicka på T i spelaren nedan.
Tjänst för 70+
Detta är en del av en statlig satsning på en god vård och omsorg. Vi inom kommunen har som mål att försöka minska digitalt utanförskap hos äldre. Tjänsten är kostnadsfri för alla äldre i kommunen som är 70 år eller har särskilda behov.
Visningsrum
På Älvkullen finns ett visningsrum som man kan besöka för att se och klämma på flera smarta vardagsprodukter. Besökaren får efter eget önskemål en anpassad visning av olika produkter som kan underlätta i vardagen.
Digital fixare
Den digitala fixaren kan göra hembesök och kan dels hjälpa till med teknisk utrustning och digitala tjänster så som mobiltelefon, surfplattor, Tv, dator med mera.
Den digitala fixaren kan hjälpa och coacha den som vill lära sig nya saker, som att skaffa mobilt bank-id, beställa hem mediciner från apoteket, handla på nätet, ringa bildsamtal med mera.
Du kan till exempel få hjälp med att lära dig:
- Hur man ringer och hanterar en mobiltelefon.
- Hur man hanterar en dator eller Ipad.
- Hur du kan surfa och hitta viktig information om samhällstjänster på internet, såsom vårdguiden 1177.
- Hur du skaffar ett mobilt bank-ID.
- Hur du utan kostnad kan ringa samtal med ljud eller bild via internet.
- Hur man kan handla hem produkter/mat på nätet.
- Hur man betalar räkningar på nätet.
- Hur du kan skaffa konto på sociala medier och hålla kontakt med familj och vänner.
Vad en Digital fixare INTE gör:
- En Digital fixare ger inte hjälp med IT-support gällande installation av dator eller annan hårdvara, felsökning eller tekniska reparationer som kräver fackkunskap.
- En Digital fixare erbjuder inte heller felsökning gällande de tjänster som erbjuds av din leverantör av bredband, digital-TV eller IP-telefoni.
- Den digitala fixaren utför inte heller installation av appar som kopplas till den enskildes ekonomi, såsom bank-id och swish. Personer som önskar hjälp att ladda ner betalappar, måste ha bank-id installerat och kunna slå sin identifieringskod själv, utan den digitala fixarens hjälp.
Hur fungerar det?
Digital fixare har sekretess och ska alltid legitimera sig med fotolegitimation från Filipstads kommun vid hembesök. Det är alltid du själv som skriver in och förvarar dina personliga koder och lösenord.
Du som vill använda tjänsten behöver antingen ha någon form av egen utrustning såsom dator, mobil eller surfplatta ELLER vara intresserad av att skaffa något av dessa.
Den digitala fixaren har ett utbud av teknisk utrustning som hen kan ta med så att du kan få testa, om du känner dig osäker på vad du vill köpa.
Hen har också en väska laddad med smarta digitala lösningar som kan göra vardagen lite enklare, exempel på saker som finns i väskan är fjärrstyrda lampor, förenklad fjärrkontroll till tv, smarta tillbehör till mobil med mera.
Boka gärna ett besök!
Välkommen att boka ett besök för att komma till Älvkullens visningsrum, eller boka ett hembesök.
Besöksadress är Älvkullen, Storbrovägen 4 C, 682 30 Filipstad. Tidsbokning på tisdagar och onsdagar mellan 13.00-15.30.
Tjänsten är inte begränsad till ett visst antal tillfällen, men nya uppdrag prioriteras.
Jill Hååkman, telefon 0590-60 88 53.
Digital fixare - Jill Hååkman
Telefonnummer:
0590‑60 88 53
E-post:
Besöksadress:
Älvkullen, Storbrovägen 4C
Öppettider:
Tisdag, onsdag 13.00-15.30